Główne rodzaje kruszyw drogowych
- Szczegóły
Patrząc na gotowe wstęgi autostrad i plątaniny lokalnych dróg, nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele kruszyw może wchodzić w ich skład.
Skąd biorą się kruszywa, służące do budowania dróg? Przeczytaj, aby się przekonać.
W zgodzie z naturą
Jednym z rodzajów kruszyw są kruszywa naturalne.
Mają one pochodzenie mineralne i powstały w wyniku rozdrobnienia w drodze erozji. Pozyskiwane są także przez mechaniczne rozdrobnienie litych skał. Najczęściej pozyskuje się je z dna rzek, jeziora także z kopalni piasku i żwiru. One także podlegają podziałowi na:
- kruszywa żwirowe
- łamane poprzez mechaniczne rozdrabniane skał
Pierwsze to osadowe skały okruchowe. Występują w luźnej postaci i mają średnicę od 2 mm do kilku centymetrów. Kruszywa mechanicznie rozdrabniane stosowane są najczęściej na warstwy wiążące, wyrównawcze i ścieralne, natomiast kruszywa żwirowe wykorzystywane są jako składniki betonów towarowych i mas bitumicznych.
Kruszywa sztuczne
Niestety, czasem okazuje się, że naturalne kruszywa nie wystarczają i do budowy dróg należy użyć drogowych kruszyw sztucznych.
Te powstają z przetworzonych odpadów produkcyjnych, pochodzących z hut oraz kopalni.
Dzieli się je na kruszywa pochodzenia mineralnego. Powstają one w wyniku termicznej obróbki lub innej modyfikacji.
Kolejny rodzaj to kruszywa mineralne z recyklingu. Otrzymuje się je podczas obróbki nieorganicznych materiałów używanych uprzednio w budownictwie.
Grubość ziaren
Inny podział kruszyw budowlanych przebiega wzdłuż grubości ziaren kruszywa.
I tak wyróżnia się kruszywa drobne, grube i wypełniacze. Ponadto fachowcy wskazują na występowanie kruszyw naturalnych i kruszyw o uziarnieniu ciągłym.
Poszukując kruszyw drogowych, zwracajmy się tylko do renomowanych firm. One bowiem oferują kruszywa dolomitowe, hutnicze, budowlane, powęglowe, z łupka czerwonego, piaski oraz żwiry najwyższej jakości, gwarantujące najlepszą jakość finalnych produktów. Dzięki temu mamy pewność, że droga zbudowana z takich kruszyw będzie nie tylko wytrzymała i znosząca duże naciski, ale przede wszystkim bezpieczna dla jej użytkowników.